17 februari 2020
Sponsoring
Hoe werkt sponsoring in de muziekindustrie?
Niet alleen in sport en media stellen grote partijen zich op als sponsor, maar ook in de muziekscene wordt samengewerkt met bijvoorbeeld Red Bull en Converse. Toch worden de meeste sponsordeals gesloten tussen merken en zalen of festivals.
Als artiest kun je een sponsordeal aangaan met een merk, zo kun je bijvoorbeeld afspreken dat jij hun kleding draagt in jouw videoclip. Op die manier zorg jij er dan met je video voor dat de kleding door veel mensen gezien wordt, het kledingmerk zorgt er voor dat je er tof uitziet.
Wil je een gooi doen naar een sponsordeal? Bedenk je dan goed aan welk bedrijf of merk jij jouw act zou willen koppelen. En andersom: Bedrijven zullen zoeken naar artiesten die passen bij hun merk of doelgroep. Zorg dat je duidelijk hebt waarom zij juist met jou in zee moeten gaan en welke winst er ook voor hen in zit. Dit soort zaken beschrijf je in je sponsorvoorstel. Daarnaast is het goed om je er bewust van te zijn dat het merk vaak iets in ruil wil voor het leveren van hun producten. Zo zijn er merken die willen dat je op je social media een “shout out” doet naar het merk of dat je een optreedt tijdens een bedrijfsfeest.
Meer weten?
🔹 Op de website van Schakel025 vind je een artikel met achtergrondinformatie over de werkwijze bij sponsoring, praktische tips die je kunnen helpen met het schrijven van een sponsorvoorstel én een format voor een sponsorvoorstel.