29 juni 2020

Presteren (z)onder druk

Prestatiepsychologie in de muziek
Foto door Kaleb Nimz via Unsplash

Prestatiedruk is, zoals het woord al doet vermoeden, een fenomeen waarbij je druk ervaart om te presteren. Het gaat daarbij meestal om invloeden van buiten jezelf die jou forceren om een bepaalde prestatie te leveren, maar het kan ook een drang van binnen uit zijn. Prestatiedruk is niet altijd negatief. De positieve kanten van prestatiedruk zorgen ervoor dat je gestimuleerd raakt, in actie komt en gemotiveerd blijft. Het zorgt ervoor dat je het beste uit jezelf haalt.

Wanneer prestatiedruk in te grote overmaat aanwezig is, raak je uit balans, heb je geen controle meer over je prestaties en kan negatieve stress ontstaan. Jouw verwachtingen of die van je omgeving kunnen ervoor zorgen dat je te hoge eisen stelt aan je prestaties, waardoor een onrealistisch en onhaalbaar beeld ontstaat van je prestaties.

Je kan ook te weinig prestatiedruk ervaren. In dat geval is het lastig jezelf te motiveren om iets te gaan doen. Het zorgt ervoor dat geen geen stip op de horizon hebt waar je naartoe kunt werken en in je luie stoel blijft zitten.

Vaak is vermijden of voorkomen van prestatiedruk lastig, daarom is het van belang dat je ermee leert omgaan. Performancecoach Nils Stok zet enkele tips & tricks voor je op een rij:

– Oefen, oefen, oefen: Zoals fysieke training helpt voor het verbeteren van fysieke vaardigheden, helpt mentale training voor het verbeteren van mentale vaardigheden. 

– Stel doelen: creëer doelen waar jij zelf controle over hebt en die uitdagend maar haalbaar zijn.

– Zie het voor je: een veelgebruikte manier om met prestatiedruk om te gaan is door gebruik te maken van visualisatie. Daarbij beeld je een bepaalde situatie in. Hierdoor kun je leren omgaan met situaties zonder dat ze daadwerkelijk gebeuren. Hoe levendiger en ‘echter’ de verbeelding is hoe beter je leert omgaan met de situatie.

– Reflecteer en leer: neem regelmatig de tijd om terug te koppelen op jouw situatie, je acties en op je doelen. Focus daarbij op de dingen waar jij controle over hebt en die je kunt aanpassen en verbeteren. 

– Prestatiepsychologie: Schakel de hulp in van een prestatiepsycholoog.

 

Wil je meer informatie of alvast zelf aan de slag? Check dan onderstaande artikelen over presteren in de muziek:

Stress door je passie

Angsthousiasme

Goalstarter voor artiesten

 

Dit artikel is geschreven voor Poppunt Gelderland door Nils Stok van Stok Performance.

← Naar overzicht

Heb je vragen?

Kom je er nog niet helemaal uit en heb je vragen? Neem dan contact op!

Portet van Douwe Esschendal

Douwe Esschendal

douwe@poppuntgelderland.nl 06 17117309

Werkt vanuit Gigant Apeldoorn

Portet van Imke Loeffen

Imke Loeffen

imke@poppuntgelderland.nl 06 41716751

Werkt vanuit Luxor Live

Portet van Simon Mamahit

Simon Mamahit

simon@poppuntgelderland.nl 06 10290179

Werkt vanuit Doornroosje

Contactgegevens

info@poppuntgelderland.nl
06-41716751

Check hier wie je moet hebben

Website door Vincent Hammingh & Marcel Klein Legtenberg

© Poppunt Gelderland