29 september 2021
Persberichten
Hoe schrijf je een persbericht?
Als je een nieuwe release of toffe show in het vooruitzicht hebt, dan wil je natuurlijk het liefst dat muziekbladen, blogs, jounalisten en online media jouw nieuws verspreiden. Om hen zo ver te krijgen kun je ze een persbericht sturen. Journalisten krijgen dagelijks honderden persberichten, dus het is van belang dat wat je opstuurt interessant is voor de journalist.
Voor het schrijven van een goed persbericht is het belangrijk om de tijd te nemen. Daarnaast is het belangrijk dat er daadwerkelijk iets nieuws in staat en dat je alleen feiten vermeldt. Neem onderstaande tips goed door en dan ben jij klaar om de media te bestormen!
Aan de slag
🔸 Zorg voor een pakkende titel die gelijk duidelijk maakt waar het bericht over gaat.
🔸 Zorg voor een ondertitel die juist nieuwsgierig maakt naar de rest van het bericht.
🔸 Behandel in het intro de 5 w’s: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Eventueel kun je ‘hoe’ hier ook nog aan toevoegen. Zorg dat dit intro niet langer dan ongeveer 50 woorden is.
🔸 Bedenk goed wat de nieuwswaarde van jouw bericht is en of er een concrete call to action in zit. Dat betekent dat de lezer direct na het artikel iets kan doen, zoals een ticket kopen, geld doneren, een videoclip kijken, een nieuwe single luisteren, etc.
🔸 Houd het bij de feiten en laat bijvoeglijke naamwoorden zoals ‘fantastisch’ weg. Media vinden het namelijk fijn om de tekst letterlijk te kunnen kopiëren en plakken op hun eigen kanaal.
🔸 Schrijf in de derde persoon, dus niet ‘Op 14 oktober breng ik een nieuwe single uit’, maar ‘Op 14 oktober brengt artiest X een nieuwe single uit’.
🔸 Voeg een link toe naar beeldmateriaal dat de media vrij kunnen gebruiken.
🔸 Sluit het persbericht af met een pakkende slotzin en verwijs naar een website of ander kanaal met meer info.
🔸 Voeg het persbericht als bijlage aan je mail toe, maar plak de tekst uit je persbericht ook in de e-mail zelf. Zo vergroot je de kans dat de journalist jouw bericht ook echt onder ogen krijgt.
🔸 Zet onderaan het bericht jouw contactgegevens en links naar bijvoorbeeld Spotify, social media en YouTube.
.
Vorm
Samengevat kan jouw persbericht er als volgt uitzien:
Persbericht + datum
Titel + subtitel
Intro (50 woorden max)
Bericht (3 alineas max)
————————————-
Noot voor de redactie:
Contactgegevens + links     Â
Meer weten?
In dit artikel van Popunie vind je meer tips en voorbeelden voor het schrijven van een persbericht. Vergeet ook niet deze video van auteur en artiestenmanager Martijn Crama te bekijken, waarin hij uitlegt hoe je een goed persbericht schrijft:
Meer weten over het benaderen van journalisten? Dat lees je hier!