29 september 2021

Persberichten

Hoe schrijf je een persbericht?
Foto door Bank Phrom via Unsplash

Als je een nieuwe release of toffe show in het vooruitzicht hebt, dan wil je natuurlijk het liefst dat muziekbladen, blogs, jounalisten en online media jouw nieuws verspreiden. Om hen zo ver te krijgen kun je ze een persbericht sturen. Journalisten krijgen dagelijks honderden persberichten, dus het is van belang dat wat je opstuurt interessant is voor de journalist.

Voor het schrijven van een goed persbericht is het belangrijk om de tijd te nemen. Daarnaast is het belangrijk dat er daadwerkelijk iets nieuws in staat en dat je alleen feiten vermeldt. Neem onderstaande tips goed door en dan ben jij klaar om de media te bestormen!

Aan de slag

🔸 Zorg voor een pakkende titel die gelijk duidelijk maakt waar het bericht over gaat.

🔸 Zorg voor een ondertitel die juist nieuwsgierig maakt naar de rest van het bericht.

🔸 Behandel in het intro de 5 w’s: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Eventueel kun je ‘hoe’ hier ook nog aan toevoegen. Zorg dat dit intro niet langer dan ongeveer 50 woorden is.

🔸 Bedenk goed wat de nieuwswaarde van jouw bericht is en of er een concrete call to action in zit. Dat betekent dat de lezer direct na het artikel iets kan doen, zoals een ticket kopen, geld doneren, een videoclip kijken, een nieuwe single luisteren, etc.

🔸 Houd het bij de feiten en laat bijvoeglijke naamwoorden zoals ‘fantastisch’ weg. Media vinden het namelijk fijn om de tekst letterlijk te kunnen kopiëren en plakken op hun eigen kanaal.

🔸 Schrijf in de derde persoon, dus niet ‘Op 14 oktober breng ik een nieuwe single uit’, maar ‘Op 14 oktober brengt artiest X een nieuwe single uit’.

🔸 Voeg een link toe naar beeldmateriaal dat de media vrij kunnen gebruiken.

🔸 Sluit het persbericht af met een pakkende slotzin en verwijs naar een website of ander kanaal met meer info.

🔸 Voeg het persbericht als bijlage aan je mail toe, maar plak de tekst uit je persbericht ook in de e-mail zelf. Zo vergroot je de kans dat de journalist jouw bericht ook echt onder ogen krijgt.

🔸 Zet onderaan het bericht jouw contactgegevens en links naar bijvoorbeeld Spotify, social media en YouTube.

.

Vorm

Samengevat kan jouw persbericht er als volgt uitzien:

Persbericht + datum

Titel + subtitel

Intro (50 woorden max)

Bericht (3 alineas max)

————————————-

Noot voor de redactie:

Contactgegevens + links          

 

Meer weten?

In dit artikel van Popunie vind je meer tips en voorbeelden voor het schrijven van een persbericht. Vergeet ook niet deze video van auteur en artiestenmanager Martijn Crama te bekijken, waarin hij uitlegt hoe je een goed persbericht schrijft:

Meer weten over het benaderen van journalisten? Dat lees je hier!

← Naar overzicht

Heb je vragen?

Kom je er nog niet helemaal uit en heb je vragen? Neem dan contact op!

Portet van Imke Loeffen

Imke Loeffen

imke@poppuntgelderland.nl 06 41716751

Werkt vanuit Luxor Live

Portet van Riques Ter Heerd

Riques Ter Heerd

riques@poppuntgelderland.nl 06 24814418

Werkt vanuit Doornroosje

Portet van Douwe Esschendal

Douwe Esschendal

douwe@poppuntgelderland.nl 055 - 521 63 46

Werkt vanuit Gigant Apeldoorn

Gerelateerde artikelen

Contactgegevens

info@poppuntgelderland.nl
06-41716751

Check hier wie je moet hebben

Website door Vincent Hammingh & Marcel Klein Legtenberg

© Poppunt Gelderland