17 februari 2020
Journalisten benaderen
Hoe benader je journalisten met nieuws rondom jouw act?
Met een nieuwe release of tour op komst wil je natuurlijk dat de media hier aandacht aan besteedt. Op welke manier zorg je er voor dat de media niet om jou heen kan?
De belangrijkste tip bij het benaderen van journalisten is om je goed af te vragen welke journalist je wil bereiken met jouw nieuws of persbericht. Is jouw release relevant voor hem/haar en het medium waar hij/zij voor schrijft? Zit jouw publiek bijvoorbeeld meer bij Puna of OOR?
Tips
🔹 Stuur je muziek op tijd naar de media (dus niet pas op de dag van de release). Met name bij geschreven media is het belangrijk om je muziek een week of 6 van tevoren toe te sturen voor interviews of recensies.
🔹 Klassieke media (Volkskrant, OOR) bespreken zelden single releases. In plaats daarvan kan je je pijlen beter richten op (online) media die wel singlereleases bespreken. Als je een album uitbrengt loont het wellicht wel om de klassieke media aan te schrijven.
🔹 Zorg er voor dat je weet wie er aan de andere kant van de lijn (of mail) zit. Verdiep je in hun interesses en geef aan waarom je hem/haar specifiek benadert.
🔹 Probeer per medium specifiek te onderzoeken welke redacteur je het beste kunt aanschrijven, bijvoorbeeld aan de hand van eerdere artikelen die hij/zij heeft geschreven.
🔹 Na het versturen van je persbericht zul je van lang niet alle aangeschreven media een reactie ontvangen. Het heeft dus niet direct zin om de journalist nogmaals te benaderen wanneer je niks hebt gehoord.
Welke media kun je benaderen?
Zoals hierboven beschreven is het van belang om na te gaan aan welke media je jouw muziek wil sturen. Je kunt je muziek sturen aan de bekende radiostations, tijdschriften en media, maar ook lokaal zijn er veel media actief. In dit artikel hebben we er een aantal voor je verzameld. Daarnaast hebben we een aantal Gelderse mediakanalen gebundeld in dit Fast Forward artikel over Gelderse media die je niet zou moeten vergeten bij je nieuwe release.
Tot slot bestaan er ‘muziekblog aggregators’, zoals bv. hypem.com. Hiermee kun je zoeken naar artiesten die in jouw straatje passen en de blogs die over ze schrijven. Op die manier kun je heel snel een eigen muziekblog database opbouwen voor jouw releases.
Meer weten?
In dit artikel van muziekjournalist Jasper van Vugt worden nog een aantal handige tips gedeeld mbt het benaderen van journalisten.