9 april 2020
Artwork
Waar moet je op letten bij artwork voor jouw act?
Als je een te gekke nieuwe track of album hebt opgenomen, dan wil je die natuurlijk het liefst met mooi, passend artwork de wereld inslingeren. Het artwork (of: cover) zal namelijk als eerst in het oog springen als je jouw release ergens aanprijst. Maar, wat zijn nou goede tips waar je sowieso aan moet denken? En welke zaken kun je beter achterwege laten?
Voor zowel online als offline releases is het artwork dé manier om je identiteit als artiest naar buiten te laten zien. Nu mensen tegenwoordig heel veel muziek online beluisteren is de cover vaak het enige artwork dat je als luisteraar krijgt te zien, maar daarbij is het belangrijk om in gedachten te houden dat je artwork op streamingplatforms vaak klein wordt weergegeven. De details van je cover zullen daardoor wegvallen, terwijl die op de hoes van vinyl juist wel weer goed kunnen werken. Maar ook als je release in de winkel komt te liggen is het belangrijk om je album van een passend artwork te voorzien, omdat je op die manier daadwerkelijk de aandacht van de liefhebber zult trekken.
Do’s & don’ts
🔹 Vermijd termen als ‘out now’, ‘new single’ of ‘limited edition’ in je artwork
🔹 Zorg ervoor dat je jouw artwork in hoge resolutie uploadt.
🔹 Zorg bij een fysieke release dat de tekst op de rug van de CD of plaat niet alleen duidelijk leesbaar is, maar ook in de juiste tekstrichting staat. Mensen kantelen hun hoofd automatisch naar rechts en niet naar links.
🔹 Het kan handig zijn om links naar je website/sociale media en eventueel andere contactgegevens van de band of het management toe te voegen op de achterkant of het boekje van je fysieke release.
Meer weten?
Check dit artikel van onze Belgische collega’s van VI.BE! Ben jij benieuwd waar je in Gelderland kunt aankloppen voor passend artwork, check dan de Fast Forward over Gelderse grafisch vormgevers of neem een kijkje op onze kaart.